Опис досвіду

Балабинський навчально-виховний комплекс
«школа I-III ступенів-гімназія «Престиж»
Запорізького району Запорізької області

Впровадження інтегративно-діяльнісного методу
 у  навчання  учнів початкових класів

З досвіду роботи вчителя
БІЛЕНКО  ЛАРИСИ  СТАНІСЛАВІВНИ

с. Балабине





Школа - не комора знань, а світоч розуму.
Усі діти не можуть мати однакові здібності.
І найважливіше завдання школи — виховання здібностей.
В. О. Сухомлинський
ВСТУП
     Оптимальні умови особистісного розвитку школяра забезпечує технологія інтегративно-діяльнісного навчання, яка є методологічною основою науково-педагогічної програми «Росток».
Програма «Росток» - це
• гармонійний розвиток учнів;
• формування систематичного мислення;
• цілісне сприймання матеріалу, який вивчається.
У чому суть програми  «Росток»?
По-перше, вчитель, який не зводить навчання до передачі своїх знань і умінь незнаючому і невміючому учневі, організовує, розвиває творчий процес і бере в ньому участь сам.
По-друге, в діяльності учнів дуже важливий процес творчого пошуку, а не тільки його результат. Саме він долучає дитину і дорослого до радості творчості, самостійної  дослідницької творчої діяльності.
Закон програми «Росток» - виконуй по-своєму, виходячи зі своїх здібностей, інтересів та особистого досвіду, і корегуй себе сам. У цьому його головна відмінність від традиційного уроку, так як основний принцип найкращої традиційної форми занять: виконуй, як я; виконуй краще за мене.

Мета програми «Росток»: створення необхідних педагогічних та психологічних умов всебічного розвитку творчого потенціалу учнів, розвиток індивідуальних здібностей та компетентності кожної дитини, залучене до творчого процесу набуття нових знань в умовах особистісного зорієнтованого навчання, становлення духовної культурної особистості громадянина України.

Програма  «Росток» реалізує принципи:
•   рівність всіх учасників, включаючи вчителя. Всі здатні до творчості, саморозвитку;
•   ненасильницьке залучення до процесу пізнання, пошуку за допомогою створення особистої мотивації;
•   в якості стимулів самооцінка, самокорекція, самовиховання;
•   поєднання індивідуальної та колективної роботи, що створює атмосферу співробітництва, взаєморозуміння, підвищення рівня комунікативної культури;
•   важливість не тільки результату творчого пошуку, а і його процесу, в якому реалізуються закони проблемного навчання на основі інноваційної методики;
•   уроки  ґрунтуються на природничому матеріалі та на результатах духовної діяльності людства - мові. Тому мова - найважливіший матеріал для роботи, незалежно від предмету;
•   раціональність вибору матеріалу, виду діяльності, способу представлення результату, тобто свободи вибору.
Основні завдання програми:
— підвищення рівня фізичного, психічного, морального,інтелектуального, духовного і творчого розвитку учнів у процесі організації активної діяльності на основі інтеграції;
— гуманізація й екологізація змісту, педагогічних технологій і методів навчання, реалізованих в науковому та навчально-методичному забезпеченні педагогічного процесу школи.
Основні ідеї програми  орієнтуються на принцип пріоритету розвивального навчання.
  Розвиваюче навчання є одним з важливих компонентів гуманізації освіти. Та передбачає рішучий поворот освіти до особистості учня, забезпечення максимально-сприятливих умов для виявлення та розвитку здібностей на основі прийняття особистісних цілей і запитів. Результатом розвиваючого навчання є формування пошукової активності як необхідного компоненту навчальної діяльності.
Педагогічний процес навчання та  виховання будується на засадах
інтегративно – діяльнісного  підходу.
     Діяльнісний підхід дає змогу організувати творчу діяльність учнів у межах кожного навчального предмету, інтегруючи їх в цілісну систему: спостереження, досліди, самостійний пошук інформації; спеціальні вправи на розвиток уяви та літературної творчості (складання невеликих казок, оповідань про навколишній  світ, інші вправи з розвитку мовлення); вправи з моделювання, конструювання об’єктів та явищ навколишнього світу. Такий діяльнісний підхід у навчанні та вихованні тісно пов’язаний з принципом інтеграції.
Оптимальні умови особистісного розвитку школяра забезпечує
технологія діяльнісного навчання.
Система діяльнісного методу включає  в себе такі дидактичні принципи:
 Принципи діяльності  заключаються в тому, що формування особистості учня і просування  в розвитку здійснюється не тоді, коли він сприймає готове знання, а в процесі його власної діяльності, яка спрямована  на «відкриття» ним нового знання.
 Принцип безперервності  означає таку організацію навчання, коли результат діяльності на  попередньому етапі забезпечує початок наступного етапу. Безперервність процесу забезпечується інваріативністю технології і наступністю між всіма ступенями навчання на рівні змісту і методики.
 Принцип цілісного уявлення про світ  означає, що зміст утворення повинен не тільки відображати мову і структуру наукового знання,але й формування узагальненого, цілісного уявлення про світ (природу-суспільство-самого себе), про роль і місце кожної науки в системі наук.
Принцип «мінімакса»  полягає в тому, що школа пропонує кожному учню зміст навчання на максимальному (творчому) рівні і забезпечує його засвоєння на рівні соціально безпечного мінімуму (державного стандарту знань).
 Принцип психологічної комфортності  передбачає зняття стресостворюючих факторів навчального процесу, створення в  школі й на уроці спокійної, доброзичливої атмосфери, орієнтованої на реалізацію ідей педагогіки співпраці.
Принцип варіативності  передбачає розвиток в учнів варіативного мислення, тобто поняття можливості різних варіантів розв'язання проблеми, формування здатності до систематичного перебору варіантів і вибору оптимального варіанта.
Принцип творчості  передбачає максимальну орієнтацію на творче начало в навчальній діяльності школярів, набуття ними власного досвіду творчої діяльності.
Типи уроків за програмою «Росток»
1.     Урок  відкриття нового знання.
2.     Урок рефлексії.
3.     Урок розвиваючого контролю.
4.     Урок загальнометодологічної спрямованості –
урок узагальнення та систематизації знань.
Структура уроку за  технологією діяльнісного методу.
1. Самовизначення до діяльності.
2. Актуалізація знань і фіксація утруднень у діяльності.
3. Постановка навчальної проблеми.
4. Побудова проекту виходу з утруднення (« відкриття» дітьми нового знання).
5. Первинне закріплення в зовнішньому мовленні.
6. Самостійна робота з самоперевіркою за  еталоном.
7. Включення до системи знань і повторення.
8. Рефлексія діяльності.
Керівництво педагога  пізнавальною діяльністю учнів на уроці за програмою «Росток»
     Одна  із характерних ознак уроку – це керівництво учителем пізнавальною діяльністю з урахуванням особливостей кожного учня. Керівництво пізнавальною діяльністю на традиційному уроці і на уроці за програмою «Росток» не одне і те ж, вони за стилем відрізняються один від одного.
     На уроці вибудовується колективна робота. Часто групи виконують різні елементи загального завдання. Контроль за діяльністю здійснюється в групі, класі й особисто кожним учнем. Педагог відстежує процес пізнання, прагне, щоб усі знахідки, відкриття школярів не загубилися, потрапили  в поле їхньої уваги.
     На вчителя покладено функції  узгодження роботи груп, він же забезпечує потрібний ритм на уроці. Особливий інтерес викликають у педагога проблемні ситуації. Тут він і «з'являється», але не керує, а в зацікавленому діалозі прояснює і для себе, і для учнів хід їхніх думок, тим самим сприяє появі нової проблемної задачі, вирішивши яку, школярі знайдуть вихід з утруднення. Такого роду утруднення можуть бути заплановані й учителем при підготовці до уроку. В якості однієї з рушійних сил навчального процесу при випереджаючому навчанні використовуються навчальні ситуації, в яких створюється розрив між новими, більш складними вимогами на уроці і недостатнім для виконання цих вимог рівнем знань, умінь, навичок учнів. Якщо такого роду розриву немає, то важко, майже неможливо спонукати учнів до активної пізнавальної діяльності.
     Результат традиційного уроку - це оволодіння всіма учнями основами того, що вивчається безпосередньо на уроці. Результат уроку за програмою «Росток» - це пізнавальний процес, що дозволяє кожному учневі вибудовувати своє знання, своє розуміння. Такий урок змінює діяльність учня, який звик до традиційного отримання готового знання, до підпорядкування, послуху, до несвободи, монотонної роботи на уроці, досконало змінює і його смислові установки. Бо урок за діяльнісною технологією вибудовується з урахуванням принципу «включення особистості в активну діяльність, принципу зміни соціальної позиції особистості в групі»
   Отже, результат роботи на уроці оцінюється не словами - отримав, опанував, дізнався, запам'ятав, записав, а словами - зробив, відкрив, зрозумів, відчув, допоміг, вибудував, створив, задумався, вибрав, наблизився, а також - зроблю, подумаю, почитаю, розгляну, поспостерігаю, проаналізую.



ВИСНОВКИ
   Завдання, поставлені Державним стандартом початкової загальної освіти вимагають необхідність оновлення змісту, перегляду традиційних і пошуку нових підходів до відбору змісту навчання.                       
   Так, одним із завдань початкової освіти є формування в учнів цілісного уявлення про природничо-наукову картину навколишнього світу, місце людини в ньому; засвоєння узагальнених та емпіричних понять, які відбивають основні закономірності реального світу.
   Інтегративно-діяльнісний метод навчання спрямований на розвиток логічного мислення учнів, загально-навчальних дослідницьких умінь у зоні найближчого розвитку дитини; творчих здібностей, позитивної мотивації до пізнання природи і суспільства.
       Навчаючи учнів за інтегрованим курсом «Навколишній світ», який поєднує елементи: природознавства, суспільствознавства, екології, етики, естетики, українознавства, літератури та мистецтва, я досягаю основної мети:
-        особистісного розвитку школяра;
-        формування культурних стандартів поведінки;
-        формування в учнів цілісного уявлення про природничо-наукову картину навколишнього світу;
-        ознайомлення з основними елементарними методами пізнання.
   Інтеграція змісту курсу створює умови для широкого застосування нових методів і технологій. Тому надаю перевагу діяльнісним, активним, творчим загально дидактичним методам, притаманним природничим наукам: спостереженням, дослідам, демонструванням об’єктів, практичним роботам, екскурсіям дослідницької спрямованості, предметним урокам, евристичним бесідам, драматизації, ігровим та діалоговим методам, з широким залученням засобів літератури, мистецтва, народної творчості.
Указані методи допомагають моїм учням
-        уявляти себе в різноманітних ситуаціях, у ролі письменників, художників, дослідників;
-        відкривати (суб’єктивно) нові властивості та взаємозв’язки в довкіллі, знаходити власні рішення різноманітних завдань-проблем;
-        формулювати і висловлювати особисту думку з тих чи інших питань;
-        позитивно впливати на розвиток творчого потенціалу , абстрактного і логічного мислення.
         Значний і виховний потенціал. Бо в процесі навчання я широко залучаю учнів до творчої праці. Ще до вивчення курсу діти знають багато речей, якими користуються люди, і навіть вміють ними користуватися. Але важливо познайомити з можливими способами вдосконалення предметів, а можливо, і самим винайти такі способи.
        У процесі навчання велику увагу приділяю тісному зв’язку з навколишнім світом, активним, ігровим, пошуковим, творчим та діалоговим методам навчання і виховання.
        Усе це необхідно для виховання майбутнього творця, будівника: кмітливого, вдумливого, творчого, розумного, грамотного.
 ЗМІНИ В РОЗВИТКУ ДИТИНИ (за спостереженнями батьків)
     1 клас.  Дитина стала більше читати; помітна широта пошуку рішень і суджень; швидко прогресує в розвитку; стала розумнішою і дорослішою; помітний розвиток логічного мислення, стала більш уважною, зросла пізнавальна активність.
    2 клас . Дитина стала більш розкутою і відповідальною; порозумнішала, розширився кругозір, стала допитливою; самостійною, більш зосередженою, організованою, серйозною, старанною, самодостатньою; стали помітні розумові здібності.
   3 клас.  3’явилось бажання вчитися, інтерес до математики, розвивається логічне мислення, дитина стала більш старанною, самостійною, демонструє широкі і неочікувані міркування; математика – улюблений урок, швидко мислить, любить вчитися; дитина стала більш витривалішою.
   4 клас. Дитина розповідає про свої успіхи.
      Робота за програмою  «Росток» отримала високу оцінку в учнів, учителів та в широкого кола батьківської громадськості. Програма сприяє розвитку дитини, дає високий результат знань, розвиває творче мислення, інтелектуальні здібності, формує особистість, є  дієвою системою розвитку здібностей та обдарувань. Діти, які навчаються за програмою «Росток»,більш розкуті, відкриті до спілкування і всього нового, ініціативні, творчі, комунікабельні, вміють вести діалог, відстоювати власну думку, доводити свою правоту, не бояться помилитися.  А це саме ті якості, які дуже необхідні сучасній людині, яка хоче досягти успіху в житті.
   Я вважаю доцільним  впровадження в навчально-виховний процес  програми  «Росток», як такої, що сприяє формуванню в учнів важливих компетентностей, розвитку мислення, розвиває вміння аналізувати навчальні завдання, шукати нетривіальні шляхи їх вирішення, є засобом отримання нових знань та досвіду, створює умови для самореалізації  та соціалізації учнів.


СПИСОК  ВИКОРИСТАНОЇ  ЛІТЕРАТУРИ

1. Макаренко А.С. Некоторые выводы из моего педагогического опыта // Макаренко А.С. Сочинения / А.С.Макаренко. - Т.5.- М., 1958. –С. 233-234.
2.  Ніколаєвська Р.М. Педагогічна майстерність і педагогічний досвід у контексті інноватики/ Р.Ніколаєвська// -Запоріжжя: ТОВ «ЛІПС» ЛТД, 2006. -72с.  
3. Петерсон Л.Г. Деятельностный метод обучения: образовательная система «Школа 2000…» / Построение непрерывной сферы образования. М., 2007.
4.Петерсон Л.Г., Кубышева М.А., Кудряшова Т.Г.  Требование к составлению плана урока по дидактической системе  деятельностного метода.  Москва 2006 г.
5. Петерсон Л.Г., Ю.В. Агапов, М.А. Кубышева, В.А. Петерсон. Система и структура учебной деятельности в контексте современной методологии. М., 2006.
6. Савченко О.Я. Сучасний урок у початкових класах. Київ, Магістр-S, 1997, С.174
7.Безлюдна Н. Про методику розвивального навчання // Початкова школа.-1998.-№9
8.Плетун О.,ПироженкоЛ. Інтерактивні технології навчання //Відкрити урок.-2003.-№3,4.

9. Дичківська І.М. Інноваційні педагогічні технології.-Київ:Академвидав, 2004.

Комментариев нет:

Отправить комментарий